Pray for my family


Assalamualaikum .

selamat berpuasa semua . hari 20-Ramadhan . laju ny Ramadhan berlalu . sedih . tup tup dah fasa akhir Ramdhan . banyakkan la amalan  fasa akhir Ramadhan ni . rebut peluang ini untuk dapatkan malam yang terbaik dari 1000 malam iaitu malam lailatulqadar . jangan hanya bekejar-kejar dengan hal dunia semata karna dunia ini hanya sementara dan yang kekal adalah akhirat . Ramadhan ini hanya setahun sekali . tak salahkan kalaw korang berusaha untuk dapatkan pahala ramadhan ini . Ada sesetengah orang mempunyai moto " berusaha untuk dapatkan apa yang di inginkan" . malangnya moto ini tidak di gunakan untuk beribadat . sesetengah orang hanya menggunakan moto ini untuk hal dunia sahaja . ingat ! semua orang di dunia ini ada lebih daripada satu tanggungjawab dan tanggungjawab pertama adalah tanggungjawab anda sebagai hambah Allah . dan yang ke dua tanggungjawab anda sebagai anak , ibu , ayah , pelajar dan seumpanya . so , please . seimbangkan tanggungjawab itu . jangan lebih kan tanggungjawab yang lain daripada tanggungjawab anda sebagai hamba Allah . remeber that . :)
now , i want to share somethink . tujuan saya update blog hari ney , saya nak minta tolong sikit . please pray for my father and grandmother . :( yeseterday , mak dapat satu panggilan dari macik saya yang berada kat Lahad Datu . macik kata nenek saya sakit . saya pun tak pasti sakit apa . tapi yang saya taw nenek tak boleh bangun means asyik baring jee tak larat nak bangun . dan pagi tadi , mak ada bagitaw saya . mak kata mak nak cerita somethink kat ayah . then pas mak cakap macam tu saya pulak yang berdebar . rasa ingin tahu itu kuat . so , saya tanya la mak apa yang nak di ceritakan tu . then mak bagitaw saya . jadi , habis mak cerita saya bagi solusi . sebab cerita mak tu sama dengan cerita roomate saya dulu . instinct mereka kuat . mereka bole rasa kan ada orang yang terdekat dengan mereka akan pergi (meninggal) . biasanya orang seperti mak dan roomate saya akan berasa sedih lebih awal (sebelum hari kematian) . lebih kurang macam tu la . apa pendapat anda tentang orang seperti ini ? kalaw saya , saya hanya mampu kata kan " jika perasaan itu datang lagi , solat sunat dua rakaat dan doa sungguh-sungguh dengan Allah " . saya rasa ini adalah solusi terbaik . sebab apa ? sebab hanya Allah dan orang mengalami sahaja tahu tentang perasaan itu dan hanya itu satu-satu jalan yang mampu menenangkan hati dan perasaan kita . 
ayah ? ayah saya sakit sebab Gout . tahu apa itu penyakit Gout ? Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi. Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki. Istilah "gout" berasal daripada perkataan bahasa Latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat. saya pun tak tahu la ayah saya sakit gout peringkat mana . tapi biasanya ayah saya akan mengalami sakit gout yang teruk bila dia dah makan makanan yang terlarang . contoh nya : udang , daging , tempe dan seumpamanya . sama la macam sekarang . sampai tak boleh bangun . sebab makan daging selama empat hari . begini la jadi ny . bukan itu saja , kalaw ayah dah makan makanan yang terlarang secara berlebihan , kaki nya bengkak dan sakit-sakit yang lain pun datang . contohnya demam . actually , penyakit gout yang ayah saya alami ni merupakan penyakit keturunana keluarga saya . atuk saya sebelum ini pun sakit gout juga . pnca sakit gout ? saya pun tak tahu . kaau korang nak tahu , bole search google atau bertanya dengan doktor yang berdekatan . kalau dah tau , share dengan saya . :) apa-apa pun saya mohon doa kalian semua untuk doa kan kesihatan nenek dan ayah saya . dan semoga kalian tergolong daam golongan orang-orang yang beriman dan beramal soleh . ada cadangan untuk kurangkan rasa sakit ayah saya ? bole komen . thank you :) 
jangan lupa juga doa untuk family kita di Palestin . :) bye !

No comments:

Post a Comment