tangisan malam




Malam semakin larut . Tepat jam 1.00pagi aku tiba dirumah kediaman yang hampir setahun tinggal disini . Penat , stress , letih , lesu dan sebagainya . Tiba dirumah , pintu dibuka . aku masuk ke rumah lalu menyapa si dia yang digelar 'buddy' . Niat di hati nak bersapa . Mungkin dengan sapaan itu , mampu mengurangkan stress dan letih ku . Tapi , respon lain yang aku dapat . ' tak pa laa . mungkin dia pun penat dan stress '

Ku lajukan langkahku menuju ke bilik . Lalu ku tanggalkan helmet dikepala ku dan jaket ku . Kemuadian ku ambil lappyku dan baring diatas katil . Sambung semula siapkan kerja yang tergendala . Beberapa minit kemudian , air mata jatuh dengan lajunya .' I don't know why ? ' adakah sebab tersentuh dengan teguran si dia ? Atau terlalu penat ? atau terlalu stress . Mungkin yaa , mungkin tidak . Lalu aku menyiapkan kerja ku dengan air mata .

Cuba untuk husnuzon sebaiknya . Mungkin Allah takdirkan aku buzy , agar aku tidak leka dengan masa lenggang dan hal duniawi . Apa yang aku rasakan saat ini , bukanlah suatu perasaan yang sia-sia . Penat yang aku rasa ini , aku harap  membawa manfaat kepada Islam . Masa yang aku korbankan ini , akan lebih bermakna untuk Islam . Kerja yang aku lakukan ini , akan jadi penyelamat di akhirat kelak . Apa yang aku rasakan ini , hanyalah picisan / sedikit daripada apa yang 'mereka' rasakan . Air mata yang jatuh dengan laju ini , hanyalah untuk melepaskan segala galanya . Keluarnya air mata mampu mengurangkan apa yang aku rasa . Mungkin ini mesej Allah yang merinduiku dan tangisanku. Semoga aku Istiqamah . Mohon doa nya .

No comments:

Post a Comment